En studietur utenom det vanlige

Digital Markedsføring

Tre dager i Dublin – forventninger og resultat

Studietur til Dublin, Irland. Vi skulle bli bedre kjent, besøke Google og utforske byen. Check, check og check. Men det stopper ikke der. Her er mine tanker om 3+1 (mer om våre ufrivillige ekstra timer senere) dager i Dublin, og resultatet av det som ble en studietur langt utover mine forventninger.

Dag 1 – Papirløst, delingsøkonomi og snøballeffekt

Mine første tanker om turen til Dublin er at digitaliseringen har sørget for at jeg kunne reise så og si papirløst (sett bort ifra en liten bagasjelapp). Befriende og bra for miljøet. Jeg gleder meg forøvrig til å se hvilke fremtidige planer den teknologiske verden har for bagasjelappen. Et papirløst alternativ er hvert fall å foretrekke, da alle bagasjelapper som skrives ut av flyselskapene til sammen hvert år er nok til å sirkulere rundt jorden 39(!) ganger. Noen gode forslag?

Som ekte digitale studenter sørget vi selvfølgelig for at AirBnB ga oss tak over hodet i den irske hovedstaden. Techfirmaet som ved hjelp av blant annet eksepsjonell timing ble verdens største hotellkjede uten å eie et eneste hotell. Overnattingen ble slik sett delingsøkonomi i praksis.

Vi avsluttet første dag i Dublin med øl. Vi er tross alt studenter, i Irland. Her fikk vi oppleve snøballeffekten alle butikker, restauranter og bedrifter drømmer om. Da gruppen på ti norske studenter entret puben var den nesten tom og klar for å stenge. Serviceinnstilte som de var fikk vi likevel lov til å kjøpe en øl. Vi satte oss ved vinduet, pratet og lo – og før vi visste ordet av det, gikk omtrent alle som passerte puben inn og kjøpte seg en øl de også. Jeg liker hvert fall å tro at vår kunnskap fra Salg og Relasjonsbygging første semester sørget for at vi startet å rulle snøballen, og økte omsetningen hos “The Ferryman” den kvelden. Kanskje vi burde fått en gratis øl?

Dag 2 – Fire årstider og Google

Frokosten inntok vi med solen som strålte inn gjennom vinduet. Ti minutter senere regnet det. På vei til Google snødde det, og etter besøket hos Google blåste det. Vi liker å si at Norge kan by på alle fire årstider i løpet av en dag. Jeg er ganske sikker på at Dublin slår oss og kan tilby alle fire i løpet av en times tid (sjekk gjerne denne videoen hvis du vil se hva jeg snakker om). Om det er en konkurranse man helst vil vinne er jeg mer usikker på…

Høydepunktet for dag to var uten tvil besøket hos Google. Her fikk vi se hvor de jobber og hvordan de jobber. Som student med tørre brødskiver på biblioteket hver uke, gikk jeg med stjerner i øynene da vi fikk se freshe kantiner, store takterrasser, svømmebasseng, treningssenter og mikrokjøkken rundt hvert et hjørne. Likevel likte jeg kanskje aller best alle “sonene” for inspirasjon, avslapping og idémyldring med kollegaer. Google har på alle måter lagt til rette for at de ansatte kan møtes for å snakke sammen, skape relasjoner og være kreative sammen. Jeg tror absolutt at dette er en av suksessfaktorene til Google.

(Bildene er hentet fra Google Careers hjemmeside)

Dag 3 – The beast from the east

Stikkordene for det som skulle være vår siste dag i Dublin ble: venting, kø, kommunikasjonssvikt, og litt mer venting. Ti minutter etter at vi (etter planen) skulle vært i luften satt vi fortsatt på gaten og så ingen SAS-fly, og verken ansatte på flyplassen eller SAS kunne fortelle noe annet enn at de var “on time”. Det fascinerer meg at vi i 2018 ikke har kommet lenger med kommunikasjonen. Denne dagen trenger forsåvidt ingen nærmere forklaring eller beskrivelse. Men lang historie kort – Dublin flyplass og irene takler ikke snø, alle reisende sto i kø. the beast from the east sørget for kansellerte fly og vi måtte flytte hjemreisen til dagen etter og prøve på ny.

Dag 4 (3+1) – Ja, vi elsker Norge

Etter x antall timer venting dagen før ble vi sendt til et hotell langt utenfor sentrum. Selv om vi var klare for hjemreise ble disse ekstra timene i Dublin en sjanse til å bli enda bedre kjent. Slik sett bygget vi nettverk i “stormen”. Dag fire ble ikke helt uventet en ny dag med mye venting. Vi ventet på bussen fra hotellet, så ventet vi på check in på flyplassen, så ventet vi på å boarde flyet og så ventet vi to timer på flyet før vi endelig fikk reise hjem til Norge!

For min del ble resultatet av Dublin-turen nye bekjentskaper med fine mennesker og flinke studenter, markedsføring i praksis, digitalisering og en nyvunnet stolthet av å være norsk!

Kilder:

https://careers.google.com/locations/dublin/

 

5 thoughts on “En studietur utenom det vanlige”

  1. I often visit your website and have noticed that you don’t update it often. More frequent updates will give
    your website higher authority & rank in google.
    I know that writing posts takes a lot of time, but you can always help yourself with miftolo’s tools which will shorten the time of creating an article to a couple of seconds.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *