Nye Facebooks vinnere og tapere

Digital Markedsføring

Facebook skal bringe verden enda tettere sammen

Tidligere i år annonserte Facebook-sjef Mark Zuckerberg at 2018 er året hvor Facebook skal sørge for at “the time we spend on Facebook is time well spent”. I dette ligger det at vi skal se mer til hva våre venner og familie liker, deler og kommenterer på Facebook, og dermed mindre av hva bedrifter, organisasjoner og media publiserer.

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…

Publisert av Mark Zuckerberg 11. januar 2018

Facebook, som så dagens lys helt tilbake i 2004, ble laget for å hjelpe folk å holde kontakten og bringe verden tettere sammen. Etter noen år med en eksplosjon av videoer og annet offentlig innhold, vil Facebook nå tilbake til røttene og bringe verden enda tettere sammen.

Slalomkjøring mellom kakebaking og memes

I løpet av årene har Facebooks strategi lagt til rette for en plattform hvor bedrifter, media og andre aktører enkelt kan dele sitt innhold med tusenv… nei, faktisk millioner av mennesker. Denne strategien har ført til at Facebook har blitt en plattform for passiv skrolling og slalomkjøring mellom sponset innhold som kakebaking på Tasty og morsomme (og ikke fullt så morsomme) memes. Det blir det nå slutt på.

Engasjement blir avgjørende

Facebook ligger på ingen måte på latsiden – endringene er allerede i gang, og vi får nå se mer fra våre nære og kjære. For noen er dette en lettelse, men for bedriftene og publisistene som har levd godt på synlighet gjennom Facebook i noen år, vil dette kunne få store konsekvenser. Deres synlighet vil synke betraktelig dersom de ikke lykkes med å skape engasjerende innhold som vil deles og kommenteres av brukerne.

Men så er det nettopp dette med engasjerende innhold da. Ofte ser vi at bedrifter publiserer innhold i sosiale medier hvor de kun snakker til kundene, og ikke oppmuntrer til dialog. Noe av verdien i sosiale medier ligger i mulighetene til å skaffe seg nyttig innsikt i hva kundene faktisk synes om deg, på en enkel og effektiv måte. Her slipper man lange spørreundersøkelser og flere mellomledd, men man kan kommunisere direkte med hverandre. Både fra bedrift til kunde og vice versa. Dette krever derimot et engasjerende innhold som får brukerne til å like, kommentere og dele, og til nå har ikke synligheten på Facebook vært avhengig av dette. Men med de nye oppdateringene står og faller synligheten og oppmerksomheten på nettopp engasjementet!

Bedrifter og publisister – de store taperne?

For noen vil de nye oppdateringene være en smertefull erfaring, og mange fremstiller bedriftene og publisistene som de store taperne. Ser man litt annerledes på det kan man kanskje se på oppdateringene som en mulighet og en oppfordring til å bruke større ressurser på innhold i sosiale medier, og dermed skape større engasjement. Da vil man ikke bare fortsette å være synlig, men man vil også kunne skape større trafikk inn til egne sider og mer verdifull innsikt i hvem målgruppen er og hva de liker. De som lykkes med dette vil unngå å bli de store taperne. Og de store taperne? Ja, det er kanskje de som ikke hadde noe å vinne på Facebook til å starte med.

For noen tips til hvordan skape engasjerende innhold er Jeff Bullas’ innlegg om “10 ways to create contagious content for your social media marketing” svært interessant. Bullas blogger om sosiale medier og online markedsføring, og han er blitt kåret til en av “Top 50 Social Media Influencers in the World” av Forbes.

Verdifull tid

Med den nye oppdateringen forventer Zuckerberg at tiden vi bruker på Facebook vil gå ned, men til gjengjeld er tiden vi bruker mer verdifull. I tillegg til at den er mer verdifull for oss brukere, vil den kunne være vesentlig mer verdifull for de bedrifter som lykkes med å skape kvalitetsinnhold som deles og kommenteres. Det er ingen hemmelighet at vi blir mer påvirket av de vi kjenner og likner, og at bedrifter med positivt omdømme og kundeomtaler lykkes. Et engasjerende innhold, som blir kommentert og delt av Facebooks brukere vil derfor kunne fungere som gratis reklame – og det er vel ikke å forakte?

Kilder

http://www.jeffbullas.com/10-ways-to-create-contagious-content-for-your-social-media-marketing/

https://www.nytimes.com/2018/01/12/technology/facebook-news-feed-changes.html

https://www.recode.net/2018/1/11/16881160/facebook-mark-zuckerberg-news-feed-algorithm-content-video-friends-family-media-publishers

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *